CZECH TOURISM TURISTICKÉ REGIONY TR 14  SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO TR 13  STŘEDNÍ MORAVA TR 12  JIŽNÍ MORAVA TR 11  VYSOČINA TR 10  VÝCHODNÍ ČECHY TR 09  ČESKÝ RÁJ TR 15  KRKONOŠE TR 08  ČESKÝ SEVER TR 07  SEVEROZÁPADNÍ ČECHY TR 06  ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ TR 05  PLZEŇSKO TR 04  ŠUMAVA TR 03  JIŽNÍ ČECHY TR 02  STŘEDNÍ ČECHY TR 01  PRAHA PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
Fulltext
Pátek 30.05.2025
  TOP 20  
  Databanka akcí
 
  KULTURNÍ, ZÁBAVNÍ A SPOTŘEBNÍ VYŽITÍ  
  Sportovní aktivity
Kultura
Zábava
Nákupy
 
  DOPRAVNÍ DOSTUPNOST A MÍSTOPIS  
  Dopravní dostupnost
Místopis
Přírodní zajímavosti
 
  POZNÁVACÍ CESTOVNÍ RUCH  
  Technická pamětihodnost
Církevní památka
Archeologie
Kultura
Lidová architektura
Hrady a zámky
Městské zajímavosti
Židovské památky
Ostatní
 
  LÁZEŇSTVÍ A WELLNESS  
  Lázně
Wellness
 
  ORGANIZACE CESTOVNÍHO RUCHU  
  Organizace cestovního ruchu
 
  SPORT  
  Letectví
Zimní sporty
Vodní sporty
Cykloturistika
Pěší turistika
Ostatní
 
  UBYTOVÁNÍ, STRAVOVÁNÍ, SERVIS NA CESTÁCH  
  Ubytování
Stravování
Gastronomie
Servis na cestách
Mapy
Web kamera
 
Království perníku

Slezské zemské dráhy chtějí vodní jeřáb a další novinky.

Neustrnout a neuspokojit se s dosaženým - to je základ úspěšného podnikání. Po čtvrtém roce provozu výletní vlakové soupravy mají Slezské zemské dráhy, o.p.s. (SZD) už bohaté zkušenosti. Přestože letos byl velký zájem o cestování vláčkem, jeho provoz je stále ztrátový.
To však neubírá podílníkům SZD nic na chuti a zápalu vymýšlet nová vylepšení. "Nultý ročník v roce 2004 nám ukázal, jaké služby musíme cestujícím na trase nabídnout. Začali jsme s vagóny, které vznikly ze dvou upravených uhláků. Dnes je v soupravě vyhlídkový vůz, vůz se sociálním zařízením a hlavně naše rarita - pivní vagon, neboli pojízdný bar.Všechny vagony jsou navíc průchozí, takže cestující nemusí mít strach, že se k občerstvení nedostanou," řekl Jaromír Foltýn, jeden z provozovatelů této letní atrakce.
Vzink vagonu se sociálním zařízením byl nutností, protože nádraží na trase jsou většinou v zuboženém stavu. Nikdo z Osoblahy zatím nemá odvahu rozšířit o víkendu na nádraží služby s občerstvením. Nikdo totiž neposkytne záruku, že zájem o turistickou atrakci bude stále stejný. "Chtěli bychom proto na zastávce Osoblaha vybudovat sami nějaké místo, kde se mohou cestující najíst, napít nebo se umýt a také jim nabídnout venkovní posezení, kde si mohou v pohodlí třeba i sníst svou svačinu. Mělo by vzniknou přímo na nádraží," pokračoval Foltýn. Zastávka v Osoblaze vyžaduje delší čas, protože lokomotiva zde musí nabrat uhlí a vodu, a vlaková četa si potřebuje odpočinout. Vylepšením pro příští rok by měl být další vyhlídkový vůz. Do soupravy by bylo možné zařadit i slavnou historickou tramvaj, která jezdila před půl stoletím Opavou, protože má stejný rozchod podvozku jako úzkokolejka, tedy 760 mm.
Věc, se kterou se SZD nikde nechlubí, je jejich charitativní činnost. Také letos sponzorsky přepravily několik skupin hendikepovaných. Protože mají radost, když si výlet s jejich soupravou může užít každý, rozhodli se alespoň částečně uzpůsobit některý vagon k přepravě osob na invalidním vozíku.
"V úzkém vagonu klasický standart samozřejmě nemůžeme nabídnout, to nám nedovolí právě parametry úzkokolejky, ale vymýšlíme alespoň nějakou náhradu - speciálně upravený prostor s nájezdní plošinou," řekl Jaromíír Foltýn.
Sezona 2008 by mohla přinést i další novinku - vodní jeřáby, které původně používaly parní lokomotivy k doplnění vody. "V Třemešné se podařilo zachránit díky nadšenci panu Machalovi původní nýtované vodní nádrže. Je to skutečně nádherná technická záležitost. Provoz parních lokomotiv skončil na této trati v roce 1961. My jsme je opravili a používáme je k nabírání vody. Voda se dobírá ve Slezských Rudolticích a v Osoblaze. Chtěli bychom na technických zastávkách domyslet alespoň repliku původního vodního jeřábul, aby se cestující při nutné přestávce měli na co dívat." plánuje Foltýn.
Vzhledem k fandovství, s jakým SZD svou atrakci provozují , je vodní grán, jak se odborně toto zařízení nazývá, velmi reálným přáním. Letos si soupravu na tři týdny pronajala také jedna cestovní kancelář. Tento příjem pomohl provozovatelům částečně krýt ztráty z běžného provozu a zároveň pživedl na myšlenku, že by celou soupravu mohli nabízet bohatým firmám jako orginální místo k pracovním jednáním. Oslavy 110. výročí doby Třemešná - Osoblaha (postavena 1898) budou skutečně plné novinek.
Bruntálský a krnovský deník REGION ze dne 4.září 2007.
Zveřejněno 10.09.2007 v 17:29 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
1 PRAHA
2 STŘEDNÍ ČECHY - ZÁPAD
3 STŘEDNÍ ČECHY-JIHOVÝCHOD
4 STŘEDNÍ ČECHY - SV - POLABÍ
5 JIŽNÍ ČECHY
6 ŠUMAVA - VÝCHOD
7 CHODSKO
8 PLZEŇSKO
9 TACHOVSKO - STŘÍBRSKO
10 ZÁPADOČESKÝ LÁZEŇSKÝ TR
11 KRUŠNÉ HORY - ZÁPAD
12 KRUŠNÉ HORY
13 ČESKÉ STŘEDOHOŘÍ-ŽATECKO
14 DĚČÍNSKO A LUŽICKÉ HORY
15 MÁCHŮV KRAJ
16 LUŽICKÉ HORY A JEŠTĚD
17 FRÝDLANTSKO
18 JIZERSKÉ HORY
19 ČESKÝ RÁJ
20 KRKONOŠE - ZÁPAD
21 KRKONOŠE - STŘED
22 KRKONOŠE - VÝCHOD
23 PODZVIČÍNSKO
24 KLADSKÉ POMEZÍ
25 HRADECKO
26 ORLICKÉ HORY A PODORLICKO
27 PARDUBICKO
28 CHRUDIMSKO - HLINECKO
29 SVITAVSKO
30 VYSOČINA
31 MORAVSKÝ KRAS A OKOLÍ
32 BRNO A OKOLÍ
33 PODYJÍ
34 LEDNICKO - VALTICKÝ AREÁL
35 SLOVÁCKO
36 STŘEDNÍ MORAVA - HANÁ
37 ZLÍNSKO
38 BESKYDY A VALAŠSKO
39 OBLAST OSTRAVSKO
40 OBLAST POODŘÍ
41 OPAVSKÉ SLEZSKO
42 TĚŠÍNSKÉ SLEZSKO
43 OBLAST JESENÍKY