CZECH TOURISM TURISTICKÉ REGIONY TR 14  SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO TR 13  STŘEDNÍ MORAVA TR 12  JIŽNÍ MORAVA TR 11  VYSOČINA TR 10  VÝCHODNÍ ČECHY TR 09  ČESKÝ RÁJ TR 15  KRKONOŠE TR 08  ČESKÝ SEVER TR 07  SEVEROZÁPADNÍ ČECHY TR 06  ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ TR 05  PLZEŇSKO TR 04  ŠUMAVA TR 03  JIŽNÍ ČECHY TR 02  STŘEDNÍ ČECHY TR 01  PRAHA PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
Fulltext
Středa 28.05.2025
  TOP 20  
  Databanka akcí
 
  KULTURNÍ, ZÁBAVNÍ A SPOTŘEBNÍ VYŽITÍ  
  Sportovní aktivity
Kultura
Zábava
Nákupy
 
  DOPRAVNÍ DOSTUPNOST A MÍSTOPIS  
  Dopravní dostupnost
Místopis
Přírodní zajímavosti
 
  POZNÁVACÍ CESTOVNÍ RUCH  
  Technická pamětihodnost
Církevní památka
Archeologie
Kultura
Lidová architektura
Hrady a zámky
Městské zajímavosti
Židovské památky
Ostatní
 
  LÁZEŇSTVÍ A WELLNESS  
  Lázně
Wellness
 
  ORGANIZACE CESTOVNÍHO RUCHU  
  Organizace cestovního ruchu
 
  SPORT  
  Letectví
Zimní sporty
Vodní sporty
Cykloturistika
Pěší turistika
Ostatní
 
  UBYTOVÁNÍ, STRAVOVÁNÍ, SERVIS NA CESTÁCH  
  Ubytování
Stravování
Gastronomie
Servis na cestách
Mapy
Web kamera
 
Království perníku

Prodlouženi Osoblažky má ohlas.

Úzkokolejka Osoblažka existuje přes sto let. Od samého počátku železniční inženýři navrhovali prodloužení trati z Osoblahy až do polských Raclawlc. Bohužel, napjaté vztahy mezi rakouskou monarchií a Pruskem tehdy neumožnily propojení realizovat. Schengenský prostor bez hranic oživil dávné sny o mezinárodní úzkokolejce.
Nádraží Raclawice má stejnou koncepci jako nádraží v Třemešné - budova stojí uprostřed mezi dvěma kolejišti. Cestující z Osoblažská by zde mohli přesednout třeba na rychlík směr Nisa nebo Katowice. "Pokud vím, existují pouze dvě mezistátní úzkokolejky. Jedna v Asii a druhá v Jižní Americe. Ty ale mají jen nákladní vagóny. Pokud se podaří Osoblažku protáhnout do Polska, bude to jediná mezistátní úzkokolejka s osobní dopravou na světě. České i polské dráhy man hustou síť železnic, ale jejich propojeni je minimální. Osoblažka má šanci být nejen technickou raritou, ale také mezinárodní spoj licí dvou významných železničních sítí. Hrubé odhady nakladu jsou asi dva miliony eur." představil základní myšlenku Jaromír Foltýn, jednatel společnosti Slezské zemské dráhy, která na Osoblažce pořádá nostalgické parní jízdy. V Raclawicích je po technické stránce vše připraveno pro parní lokomotivy z Osoblažky. Na nádraží je vodní jeřáb, zachovalé historické nádrže na vodu i depo se skladem uhlí.
Nápad propojit Raclawice s Osoblahou železnicí vzbudil velký ohlas také na polské straně. " V Raclawicích ještě nedávno nikdo nevěděl, že za humny mají atrakci v podobě Osoblažky. Dnes tam propagační materiály Osoblažská jdou na dračku a Poláci tvoří minimálně polovinu pasažérů prázdninových jízd parním vlakem. Máme měsíc na to, abychom si důkladně prošli terén kolem hranic a navrhli dvě až tři varianty, kudy vést železniční koridor úzkorozchodky," popsal situaci Foltýn.
Na zelené louce bude potřeba vybudovat 1,5 kilometru úzkorozchodné tratě na české straně a 1,5 kilometru v Polsku. V Polsku by se Osoblažka měla napojit na zrušenou trať Hlubčice - Raclawice, která vlak přivede až na nádraží v Raclawicích. Tato trať má sice standardní rozchod, ale položením třetí kolejnice doprostřed by se z ní mohla stát univerzální trať, po které mohou jezdit úzkorozchchodné vlaky i ty s běžným rozchodem kol. Toto řešení naráží na zajímavý právní problém, protože polské drážní předpisy s univerzální tratí se třemi kolejnicemi nepočítají a takzvanou kolejovou splétku vůbec neznají.
Až budou varianty trati přípravě ne, začne jednání s majiteli pozemků. Jedná se o obecní, státní i soukromou půdu. " Vzhledem k tomu, že nemáme dost prostředků, abychom mohli při výkupech přesvědčovat velkorysými nabídkami, hade nutné vysvětlit majitelům pozemků prospěšnost železnice. Jsem optimista. protože v Polsku žiji stejně zapáleni fanoušci železnice jako u nás. Poláci ni udělali obrovský kus práce, když dokázali vyčistit zrušenou trať Raclawice - Hlubčice od náletových dřevin. Dnes by tudy s mírným rizikem, opět mohl projet motoráček. Do čistění tratě se zapojila široká veřejnost. na brigádách se domlouvali třeba ' sousedé cestou z kostela, jen aby pomohli dobré věci," dodal Foltýn.
Polští fanoušci železnice už mysli daleko dopředu a věří, že by po ' prodloužení Osoblažky mohlo následovat obnovení provozu na trati Raclawice - Hlubčice. Poslední vlak tudy projel v roce 2000. Místním vadí, že hlubčické nádraží, nádherná velká novosecesní budova, je uzavřené, zchátralé a částečně rozkradené "Požadavek polských kolegů na obnovení trati Hlubčice - Raclawice nás přivedl na řadu dalších nápadů. Zjistili jsme například, že v roce 1934 díky této trati dokázal rychlík dojet z Opavy do Berlína za šest hodin. Já se svým výkonným autem se dnes nedostanu do Berlína rychleji, než to zvládaly parní vlaky před sedmdesáti lety. Možná toto spojení otevře železniční dopravě nečekané možnosti," uzavírá Foltýn.
Krnovské noviny REGION
ze dne 13.října 2009
Zveřejněno 13.10.2009 v 18:51 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
1 PRAHA
2 STŘEDNÍ ČECHY - ZÁPAD
3 STŘEDNÍ ČECHY-JIHOVÝCHOD
4 STŘEDNÍ ČECHY - SV - POLABÍ
5 JIŽNÍ ČECHY
6 ŠUMAVA - VÝCHOD
7 CHODSKO
8 PLZEŇSKO
9 TACHOVSKO - STŘÍBRSKO
10 ZÁPADOČESKÝ LÁZEŇSKÝ TR
11 KRUŠNÉ HORY - ZÁPAD
12 KRUŠNÉ HORY
13 ČESKÉ STŘEDOHOŘÍ-ŽATECKO
14 DĚČÍNSKO A LUŽICKÉ HORY
15 MÁCHŮV KRAJ
16 LUŽICKÉ HORY A JEŠTĚD
17 FRÝDLANTSKO
18 JIZERSKÉ HORY
19 ČESKÝ RÁJ
20 KRKONOŠE - ZÁPAD
21 KRKONOŠE - STŘED
22 KRKONOŠE - VÝCHOD
23 PODZVIČÍNSKO
24 KLADSKÉ POMEZÍ
25 HRADECKO
26 ORLICKÉ HORY A PODORLICKO
27 PARDUBICKO
28 CHRUDIMSKO - HLINECKO
29 SVITAVSKO
30 VYSOČINA
31 MORAVSKÝ KRAS A OKOLÍ
32 BRNO A OKOLÍ
33 PODYJÍ
34 LEDNICKO - VALTICKÝ AREÁL
35 SLOVÁCKO
36 STŘEDNÍ MORAVA - HANÁ
37 ZLÍNSKO
38 BESKYDY A VALAŠSKO
39 OBLAST OSTRAVSKO
40 OBLAST POODŘÍ
41 OPAVSKÉ SLEZSKO
42 TĚŠÍNSKÉ SLEZSKO
43 OBLAST JESENÍKY