CZECH TOURISM TURISTICKÉ REGIONY TR 14  SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO TR 13  STŘEDNÍ MORAVA TR 12  JIŽNÍ MORAVA TR 11  VYSOČINA TR 10  VÝCHODNÍ ČECHY TR 09  ČESKÝ RÁJ TR 15  KRKONOŠE TR 08  ČESKÝ SEVER TR 07  SEVEROZÁPADNÍ ČECHY TR 06  ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ TR 05  PLZEŇSKO TR 04  ŠUMAVA TR 03  JIŽNÍ ČECHY TR 02  STŘEDNÍ ČECHY TR 01  PRAHA PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
Fulltext
Středa 28.05.2025
  TOP 20  
  Databanka akcí
 
  KULTURNÍ, ZÁBAVNÍ A SPOTŘEBNÍ VYŽITÍ  
  Sportovní aktivity
Kultura
Zábava
Nákupy
 
  DOPRAVNÍ DOSTUPNOST A MÍSTOPIS  
  Dopravní dostupnost
Místopis
Přírodní zajímavosti
 
  POZNÁVACÍ CESTOVNÍ RUCH  
  Technická pamětihodnost
Církevní památka
Archeologie
Kultura
Lidová architektura
Hrady a zámky
Městské zajímavosti
Židovské památky
Ostatní
 
  LÁZEŇSTVÍ A WELLNESS  
  Lázně
Wellness
 
  ORGANIZACE CESTOVNÍHO RUCHU  
  Organizace cestovního ruchu
 
  SPORT  
  Letectví
Zimní sporty
Vodní sporty
Cykloturistika
Pěší turistika
Ostatní
 
  UBYTOVÁNÍ, STRAVOVÁNÍ, SERVIS NA CESTÁCH  
  Ubytování
Stravování
Gastronomie
Servis na cestách
Mapy
Web kamera
 
Království perníku

Rekord: více než deset tisíc cestujících

Slezské zemské dráhy jezdí o prázdninách po Osoblažce s parním vláčkem už pátou sezónu. Prvním rokem tuto atrakci využilo sotva pět set cestujících, letos jejich počet přesáhl deset tisíc.
Zájem o Osoblažku roste závratným tempem především díky přílivu polských turistů, kteří až v Schengenu objevili zajímavosti, které měli celý život za humny. Dnes tvoří Poláci při nostalgických parních retro jízdách asi polovinu všech cestujících.
Stávalo se, že na peróně v Třemešné čekalo až 300 zájemců o svezení parním vláčkem. Do vagónů se sice vlezli, ale ne všichni měli místo k sezení. Někteří raději zvolili svezení na stojáka cyklovagonem mezi koly a přesto se průvodči sotva prodíral vagóny. Také výprava za osvěžením do pivního vagónu byla složitá. "Letos jsme měli v historické soupravě sedm vagónu, příští rok jich už bude devět. To je ale bohužel maximum. Máme sice dost vagónů i dostatečné silné
lokomotivy, které by ještě nějaký ten vagón navíc utáhly, ale na Osoblažce nás limituje hlavně délka nástupiště. Konstruktéři nepočítali s tak dlouhými soupravami,"
vysvětluje Jaromír Foltýn, který prostřednictvím Slezských zemských drah je hlavním iniciátorem nostalgických akcí na úzkokolejce.
Pokud ani dva vagóny navic nebudou stačil přílivu cestujících, je možné řešit situaci také vysláním další historické soupravy na trať. Křižování dvou parních lokomotiv by se tak mohlo stát další senzací a atrakcí Osoblažky.
Dalším problémem je, že většina fanoušků osob!ažské úzkokolejky přijíždí v autech, Jejich auta o prázdninových víkendech zaberou v Třemešné všechna parkovací místa. Se starostou Třemešné panem Glaldou už jednáme zda by na louce poblíž nádraží, která patři Českým drahám, nebylo možné zřídit parkoviště. Každou jízdu parního vlaku provází kolona aut, aby část rodiny měla zážitky z vagonu a ostatní si vlak fotografuji zvenku. Když takové množství aut dorazí k osoblažskému nádraží, opět tam vznikají problémy s parkováním," popsal situaci Foltýn.
Nádražní restaurace v Osoblaze a v Třemešné žijí už Jen ve vzpomínkách pamětníku, takže při náporu cestujících zde nějaké občerstvení citelné chybí. "Sypání uhlí i nabíráni vody do lokomotivy je posvátný obřad, který si železniční fanoušci nenechaji ujít, ale jinak si při čekání na nádraží nemají kam zajít.
V pivním vagónu, což je vlastně vůz s bufetem, samozřejmé jede mikrovlnka nonstop, ale když se sejde hodně hladových cestujících, může se stát, že na někoho se už párek nedostane. Chtěli bychom proto zřídit také na nádražní bufet s klobásami, pivem a se záchody, který bude v provozu aspoň o víkendech,"
dodal Jaromír Foltýn.
Provozovatele úzkokolejky poněkud zaskočilo rozhoď nutí Českých drah, které ještě letos zruší v Třemešné výpravčího. Aby se vlaky nesrazily, může díky moderní technice na dálku zajišťovat dispečer z Krnova. "Dosud výpravčí v Třemešné suploval funkci informačního centra. Lidé se ho ptali nejen kdy jede pára na Osoblahu, ale třeba také kde se prodávají suvenýry nebo dávají turistická razítka... Proto jednáme s Českými drahami o možnosti pronajmout si místnost na nádraží v Třemešné aspoň o víkendech. Mohly by se zde prodávat kromě suvenýru také jízdenky na parní vlak a průvodčí by je jen kontroloval. Máme dokonce připravený historický stroj, kterým se kdy si razilo datum na lepenkoví jízdenky," dodal Foltýn.
Krnovské noviny REGION
ze dne 13.října 2009
Zveřejněno 13.10.2009 v 19:38 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
1 PRAHA
2 STŘEDNÍ ČECHY - ZÁPAD
3 STŘEDNÍ ČECHY-JIHOVÝCHOD
4 STŘEDNÍ ČECHY - SV - POLABÍ
5 JIŽNÍ ČECHY
6 ŠUMAVA - VÝCHOD
7 CHODSKO
8 PLZEŇSKO
9 TACHOVSKO - STŘÍBRSKO
10 ZÁPADOČESKÝ LÁZEŇSKÝ TR
11 KRUŠNÉ HORY - ZÁPAD
12 KRUŠNÉ HORY
13 ČESKÉ STŘEDOHOŘÍ-ŽATECKO
14 DĚČÍNSKO A LUŽICKÉ HORY
15 MÁCHŮV KRAJ
16 LUŽICKÉ HORY A JEŠTĚD
17 FRÝDLANTSKO
18 JIZERSKÉ HORY
19 ČESKÝ RÁJ
20 KRKONOŠE - ZÁPAD
21 KRKONOŠE - STŘED
22 KRKONOŠE - VÝCHOD
23 PODZVIČÍNSKO
24 KLADSKÉ POMEZÍ
25 HRADECKO
26 ORLICKÉ HORY A PODORLICKO
27 PARDUBICKO
28 CHRUDIMSKO - HLINECKO
29 SVITAVSKO
30 VYSOČINA
31 MORAVSKÝ KRAS A OKOLÍ
32 BRNO A OKOLÍ
33 PODYJÍ
34 LEDNICKO - VALTICKÝ AREÁL
35 SLOVÁCKO
36 STŘEDNÍ MORAVA - HANÁ
37 ZLÍNSKO
38 BESKYDY A VALAŠSKO
39 OBLAST OSTRAVSKO
40 OBLAST POODŘÍ
41 OPAVSKÉ SLEZSKO
42 TĚŠÍNSKÉ SLEZSKO
43 OBLAST JESENÍKY