CZECH TOURISM TURISTICKÉ REGIONY TR 14  SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO TR 13  STŘEDNÍ MORAVA TR 12  JIŽNÍ MORAVA TR 11  VYSOČINA TR 10  VÝCHODNÍ ČECHY TR 09  ČESKÝ RÁJ TR 15  KRKONOŠE TR 08  ČESKÝ SEVER TR 07  SEVEROZÁPADNÍ ČECHY TR 06  ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ TR 05  PLZEŇSKO TR 04  ŠUMAVA TR 03  JIŽNÍ ČECHY TR 02  STŘEDNÍ ČECHY TR 01  PRAHA PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
Fulltext
Čtvrtek 03.07.2025
  TOP 20  
  Databanka akcí
 
  KULTURNÍ, ZÁBAVNÍ A SPOTŘEBNÍ VYŽITÍ  
  Sportovní aktivity
Kultura
Zábava
Nákupy
 
  DOPRAVNÍ DOSTUPNOST A MÍSTOPIS  
  Dopravní dostupnost
Místopis
Přírodní zajímavosti
 
  POZNÁVACÍ CESTOVNÍ RUCH  
  Technická pamětihodnost
Církevní památka
Archeologie
Kultura
Lidová architektura
Hrady a zámky
Městské zajímavosti
Židovské památky
Ostatní
 
  LÁZEŇSTVÍ A WELLNESS  
  Lázně
Wellness
 
  ORGANIZACE CESTOVNÍHO RUCHU  
  Organizace cestovního ruchu
 
  SPORT  
  Letectví
Zimní sporty
Vodní sporty
Cykloturistika
Pěší turistika
Ostatní
 
  UBYTOVÁNÍ, STRAVOVÁNÍ, SERVIS NA CESTÁCH  
  Ubytování
Stravování
Gastronomie
Servis na cestách
Mapy
Web kamera
 
Království perníku

Kdo přijde nepřipravený, zapláče si, varuje šéf extrémního závodu na Lysou

Extrémní vytrvalostní závod Adidas 24 hodin na Lysé hoře ve dnech 23 - 24. 1. 2016
Frýdecko-místecký horolezec Libor Uher je pověstný svou zarputilou povahou. Díky extrémnímu vytrvalostnímu závodu Adidas 24 hodin na Lysé hoře, který každoročně pořádá, si mohou zájemci vyzkoušet, jak asi může vypadat výstup na některou z osmitisícovek.
Jeden okruh totiž měří téměř dvanáct kilometrů a účastníci při něm překonají výškový rozdíl 800 metrů. A ti nejlepší ho dokážou zvládnout i třináctkrát.
Připravili jste pro letošní ročník nějakou novinku?
Největší novinkou jsou změny týkající se povinné výbavy, abychom zajistili větší bezpečnost závodníků. Letos musí mít všichni k dispozici řetízkové, ocelové nesmeky. Popřípadě mačky. Výhodou jsou boty s ocelovými hroty. Pokud je účastníci mít nebudou, musí mít zmíněné nesmeky. Další povinností je mít s sebou teplex neboli suchý doplněk oblečení zabalený v igelitu. Ať už to bude tričko, mikina či vesta. Musí mít alespoň 250 gramů. To proto, abychom mohli na trati pomoct někomu, kdo nebude moct jít dál a bude čekat na pomoc Horské služby. Jde o to, aby byl dotyčný co nejdříve v teple.
Tentokrát se na start postaví i Ján Čupa, který je proslulý tím, že chodí po horách svlečený do půl těla. To mu jako ředitel závodu povolíte?
Všechno jsme spolu konzultovali. Honza Čupa je vynikající otužilec a má úplně jinou termoregulaci. Ostatně pravidla nestanovují to, jak musí být závodníci oblečení. Někteří používají jen tenký dres, jiní zase mikiny či bundy. Každopádně i on bude muset mít povinnou výbavu jako všichni ostatní. Teplex, který asi nebude pro sebe potřebovat, boty s hroty či řetízkové ocelové nesmeky a také bude muset mít viditelně připevněné startovní číslo.
Všichni účastníci si jistě uvědomují, že se jedná o extrémní závod se vším všudy. Co je na něm nejnáročnějšího?
Nejvíce rozhoduje psychika. Jsou totiž lidé, kteří jsou fyzicky velice zdatní. Třeba i zdatnější než jiní, ale když jim odejde psychika, tak skončí po pátém, šestém kole nebo ještě dříve. Je to opravdová zkouška organismu. Při závodě vyplave na povrch úplně všechno. Kdo přijde nepřipravený, zapláče. A pokud někdo přecení své síly a požene se nahoru moc rychle, hora ho nemilosrdně potrestá.
Na co ještě by si měli dávat závodníci pozor? Která zranění je nejčastěji potkávají?
Zranění jsou většinou z pádů, kdy člověk uklouzne nebo zakopne. To znamená naraženiny, boule na zadku, naražená kolena, lokty či zápěstí. Loni jsme měli dvě zlomeniny zápěstí, jeden naštípnutý loket i otřes mozku, kdy chlapovi podjely nohy a praštil se do hlavy. Předloni k tomu všemu přibyly omrzliny. Lidé chodili nahoru nedostatečně vybavení. Prochladli, měli omrzlé nosy, lícní kosti, uši, konečky prstů na periferiích a na nohou. Tehdy totiž bylo dvacet pod nulou a navíc foukal vítr o rychlosti až devadesát kilometrů v hodině, což mráz umocňovalo ještě více.
V předešlých ročnících zvládli vítězové třináct okruhů. Troufnete si odhadnout, kolik kol bude muset absolvovat ten, kdo bude chtít vyhrát letos?
Bude to podobné. Znám kluky, kteří jsou schopní jít dvanáct okruhů. Těch je minimálně pět, šest, možná i sedm. Ti, kteří budou pomýšlet na nejvyšší příčky, budou muset absolvovat třináct kol a pokud se sejdou dva závodníci, kteří na tom budou hodně podobně, tak si to nakonec rozdají ve čtrnáctém okruhu.
Závod je rok od roku populárnější. Čím si to vysvětlujete?
Nejspíš tím, že jiný takový u nás není. Nikde jinde v Česku nenajdeme okruh s tak prudkým stoupáním na dvanácti kilometrech nahoru a dolů. Dokonce i Sněžka má nižší převýšení, když se na ni jde z Pece pod Sněžkou nebo ze Špindlerova Mlýna.

Autor: Jan Smekal

LH24

Diskusní fórum čtenářů
(prozatím žádný názor)

Zveřejněno 23.01.2016 v 09:40 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
1 PRAHA
2 STŘEDNÍ ČECHY - ZÁPAD
3 STŘEDNÍ ČECHY-JIHOVÝCHOD
4 STŘEDNÍ ČECHY - SV - POLABÍ
5 JIŽNÍ ČECHY
6 ŠUMAVA - VÝCHOD
7 CHODSKO
8 PLZEŇSKO
9 TACHOVSKO - STŘÍBRSKO
10 ZÁPADOČESKÝ LÁZEŇSKÝ TR
11 KRUŠNÉ HORY - ZÁPAD
12 KRUŠNÉ HORY
13 ČESKÉ STŘEDOHOŘÍ-ŽATECKO
14 DĚČÍNSKO A LUŽICKÉ HORY
15 MÁCHŮV KRAJ
16 LUŽICKÉ HORY A JEŠTĚD
17 FRÝDLANTSKO
18 JIZERSKÉ HORY
19 ČESKÝ RÁJ
20 KRKONOŠE - ZÁPAD
21 KRKONOŠE - STŘED
22 KRKONOŠE - VÝCHOD
23 PODZVIČÍNSKO
24 KLADSKÉ POMEZÍ
25 HRADECKO
26 ORLICKÉ HORY A PODORLICKO
27 PARDUBICKO
28 CHRUDIMSKO - HLINECKO
29 SVITAVSKO
30 VYSOČINA
31 MORAVSKÝ KRAS A OKOLÍ
32 BRNO A OKOLÍ
33 PODYJÍ
34 LEDNICKO - VALTICKÝ AREÁL
35 SLOVÁCKO
36 STŘEDNÍ MORAVA - HANÁ
37 ZLÍNSKO
38 BESKYDY A VALAŠSKO
39 OBLAST OSTRAVSKO
40 OBLAST POODŘÍ
41 OPAVSKÉ SLEZSKO
42 TĚŠÍNSKÉ SLEZSKO
43 OBLAST JESENÍKY