CZECH TOURISM TURISTICKÉ REGIONY TR 14  SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO TR 13  STŘEDNÍ MORAVA TR 12  JIŽNÍ MORAVA TR 11  VYSOČINA TR 10  VÝCHODNÍ ČECHY TR 09  ČESKÝ RÁJ TR 15  KRKONOŠE TR 08  ČESKÝ SEVER TR 07  SEVEROZÁPADNÍ ČECHY TR 06  ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ TR 05  PLZEŇSKO TR 04  ŠUMAVA TR 03  JIŽNÍ ČECHY TR 02  STŘEDNÍ ČECHY TR 01  PRAHA PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
Fulltext
Pátek 30.05.2025
  TOP 20  
  Databanka akcí
 
  KULTURNÍ, ZÁBAVNÍ A SPOTŘEBNÍ VYŽITÍ  
  Sportovní aktivity
Kultura
Zábava
Nákupy
 
  DOPRAVNÍ DOSTUPNOST A MÍSTOPIS  
  Dopravní dostupnost
Místopis
Přírodní zajímavosti
 
  POZNÁVACÍ CESTOVNÍ RUCH  
  Technická pamětihodnost
Církevní památka
Archeologie
Kultura
Lidová architektura
Hrady a zámky
Městské zajímavosti
Židovské památky
Ostatní
 
  LÁZEŇSTVÍ A WELLNESS  
  Lázně
Wellness
 
  ORGANIZACE CESTOVNÍHO RUCHU  
  Organizace cestovního ruchu
 
  SPORT  
  Letectví
Zimní sporty
Vodní sporty
Cykloturistika
Pěší turistika
Ostatní
 
  UBYTOVÁNÍ, STRAVOVÁNÍ, SERVIS NA CESTÁCH  
  Ubytování
Stravování
Gastronomie
Servis na cestách
Mapy
Web kamera
 
Království perníku

Certifikace TIC Slovácka - podnět k diskusi v A.T.I.C. ČR

V úterý 6. května 2003 jsem se zúčastnil závěrečné konference k "Programu rozvoje cestovního ruchu Zlínského kraje", kterou v krásném prostředí hotelu Horal v Léskově za Velkými Karlovicemi společně s Krajským úřadem Zlínského kraje bezvadně připravila společnost Enterprise plc, s.r.o.
Hotel Horal
Hotel Horal
K sepsání této úvahy mne vyprovokoval referát Mgr. Josefa Hapáka o realizaci sítě certifikovaných turistických informačních center (TIC) Slovácka, která obsahuje dvojí klasifikaci:
  1. dle pravidel Asociace turistických informačních center České republiky (A.T.I.C. ČR), jež je celostátní profesní organizací (cechem), a
  2. dle pravidel pro rozvoj sítě certifikovaných TIC Slovácka.
Proč certifikace TIC?
"Cílem projektu vytvoření sítě certifikovaných TIC regionu Slovácko je zejména jasná deklarace poskytovaných služeb jednotlivými TIC směrem ke klientovi (návštěvník, cestovní kancelář atd.) a především pak systémové vytvoření standardních podmínek pro činnost TIC na celém území regionu Slovácko", uvedl ve svém referátu Josef Hapák. S tím stoprocentně souhlasím.
Proč dvojí klasifikace?
Jednu z možných odpovědí nalézáme v Pravidlech pro rozvoj sítě certifikovaných TIC na www.slovacko.cz: "Vzhledem k tomu, že sdružení Region Slovácko akceptuje existenci A.T.I.C. a pravidel kategorizace pro celou ČR, na druhou stranu má však vlastní plán marketingových aktivit na podporu cestovního ruchu, bylo přistoupeno k užití dvojí klasifikace v rámci hodnocení sítě TIC regionu Slovácko." Krásná, diplomaticky formulovaná věta, jež provokuje k diskuzi.
V čem jsou nedostatky cechovní kategorizace?
K tomu Josef Hapák uvedl, že "pravidla (kritéria) pro zařazení do jednotlivých kategorií nejsou zcela vyčerpávající a také nedostatečně akceptují "místní" rozdílné podmínky a specifika. Klasifikována jsou také pouze ta TIC, která se stanou členy A.T.I.C. a zaplatí roční poplatek, což bývá častou překážkou zejména u malých finančně velmi "slabých" TIC. Tato situace je v současné době typická pro celý region Slovácko."
S důvody obsahovými v zásadě souhlasím: certifikační pravidla cechu turistických informačních center vznikla (a byla členy demokraticky odsouhlasena) již v roce 1995, aniž by tehdy existovala jakákoliv definice klíčového pojmu "turistické informační centrum". Dnes jsme již opravdu o mnoho dále. Zevrubnou revizi certifikačních pravidel A.T.I.C. ČR proto nyní považuji za nutnou a nevyhnutelnou.
Zřejmě bylo chybou, že Asociace turistických informačních center doposud certifikovala pouze své členy. Teprve až od 24. dubna letošního roku 2003 lze do procesu certifikace rozsahu a kvality služeb zapojit i informační centra, která nejsou členy cechu.
Může být překážkou členský poplatek 4.000 Kč ročně?
Informační služby TIC v určité kvalitě a rozsahu či standardu jsou ze své podstaty službou finančně ztrátovou, neboť z bezplatně poskytnuté informace klientovi obvykle profitují ostatní poskytovatelé služeb cestovního ruchu a veřejný sektor prostřednictvím daňových výnosů a místních poplatků. Z tohoto hlediska jsou finanční možnosti TIC limitovány zejména ochotou (či spíše neochotou) veřejného sektoru financovat poskytování této veřejné informační služby. Má-li být provozována profesionálně (nikoliv jako zájmová činnost vedle hlavního pracovního poměru) a jako hlavní předmět činnosti provozovny TIC, pak náklady s ní spojené se pohybují ročně ve statisících Kč. Na finančně "slabém" Slovácku stejně jako kdekoliv jinde v republice. S ekonomickým zdůvodněním, které J.Hapák uvedl, proto nesouhlasím. Kdo nechce mít kolem sebe "plot slováckého dvorečku" (promiňte mi toto žertovné přirovnání), ten si ve svém rozpočtu 4.000 Kč ročně na členství v celostátním profesním cechu jistě najde. Jinak mám opravdu pochyby, zda vůbec, v jaké kvalitě a v jakém rozsahu může své bezplatné služby profesionálně poskytovat.
Hotel Horal, závěrečná konference Programu rozvoje cestovního ruchu ve Zlínském kraji
Účastníci konference
Proč tříštíme síly i peníze?
Pokud si mohu dovolit závěrem parafrázovat slova Josefa Hapáka, cílem jakéhokoliv systému certifikovaných TIC je zejména jasná deklarace poskytovaných služeb jednotlivými TIC směrem ke klientovi (návštěvník, cestovní kancelář atd.) a především pak systémové vytvoření standardních podmínek pro činnost TIC přinejmenším na celém území České republiky. Věřím, že
  1. příklad ze Slovácka bude členy A.T.I.C. ČR motivovat k dopracování a přepracování stávajících certifikačních pravidel tak, aby byla univerzálně využitelná v celé republice (i na Slovácku), a že
  2. sdružení Region Slovácka neusne na vavřínech, že certifikační projekt doplní o rámcové finanční rozpočty jednotlivých standardů a že bude usilovat o skutečně systémové financování veřejné informační služby TIC.
Jestli moje úvaha vzbudí kvalifikovanou diskuzi mezi odbornou veřejností (TIC, A.T.I.C. ČR, ČCCR, krajské úřady, rozvojové agentury a sdružení cestovního ruchu,...), pak nebyla psána zbytečně.

Luděk Šorm,
ředitel sekretariátu A.T.I.C. ČR
a provozovatel Informačního centra města Pardubic

Diskusní fórum čtenářů
(prozatím žádný názor)

DALŠÍ INFORMACE: Region Slovácko
Zveřejněno 10.05.2003 v 14:28 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
1 PRAHA
2 STŘEDNÍ ČECHY - ZÁPAD
3 STŘEDNÍ ČECHY-JIHOVÝCHOD
4 STŘEDNÍ ČECHY - SV - POLABÍ
5 JIŽNÍ ČECHY
6 ŠUMAVA - VÝCHOD
7 CHODSKO
8 PLZEŇSKO
9 TACHOVSKO - STŘÍBRSKO
10 ZÁPADOČESKÝ LÁZEŇSKÝ TR
11 KRUŠNÉ HORY - ZÁPAD
12 KRUŠNÉ HORY
13 ČESKÉ STŘEDOHOŘÍ-ŽATECKO
14 DĚČÍNSKO A LUŽICKÉ HORY
15 MÁCHŮV KRAJ
16 LUŽICKÉ HORY A JEŠTĚD
17 FRÝDLANTSKO
18 JIZERSKÉ HORY
19 ČESKÝ RÁJ
20 KRKONOŠE - ZÁPAD
21 KRKONOŠE - STŘED
22 KRKONOŠE - VÝCHOD
23 PODZVIČÍNSKO
24 KLADSKÉ POMEZÍ
25 HRADECKO
26 ORLICKÉ HORY A PODORLICKO
27 PARDUBICKO
28 CHRUDIMSKO - HLINECKO
29 SVITAVSKO
30 VYSOČINA
31 MORAVSKÝ KRAS A OKOLÍ
32 BRNO A OKOLÍ
33 PODYJÍ
34 LEDNICKO - VALTICKÝ AREÁL
35 SLOVÁCKO
36 STŘEDNÍ MORAVA - HANÁ
37 ZLÍNSKO
38 BESKYDY A VALAŠSKO
39 OBLAST OSTRAVSKO
40 OBLAST POODŘÍ
41 OPAVSKÉ SLEZSKO
42 TĚŠÍNSKÉ SLEZSKO
43 OBLAST JESENÍKY