CZECH TOURISM TURISTICKÉ REGIONY TR 14  SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO TR 13  STŘEDNÍ MORAVA TR 12  JIŽNÍ MORAVA TR 11  VYSOČINA TR 10  VÝCHODNÍ ČECHY TR 09  ČESKÝ RÁJ TR 15  KRKONOŠE TR 08  ČESKÝ SEVER TR 07  SEVEROZÁPADNÍ ČECHY TR 06  ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ TR 05  PLZEŇSKO TR 04  ŠUMAVA TR 03  JIŽNÍ ČECHY TR 02  STŘEDNÍ ČECHY TR 01  PRAHA PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
Fulltext
Pátek 30.05.2025
  TOP 20  
  Databanka akcí
 
  KULTURNÍ, ZÁBAVNÍ A SPOTŘEBNÍ VYŽITÍ  
  Sportovní aktivity
Kultura
Zábava
Nákupy
 
  DOPRAVNÍ DOSTUPNOST A MÍSTOPIS  
  Dopravní dostupnost
Místopis
Přírodní zajímavosti
 
  POZNÁVACÍ CESTOVNÍ RUCH  
  Technická pamětihodnost
Církevní památka
Archeologie
Kultura
Lidová architektura
Hrady a zámky
Městské zajímavosti
Židovské památky
Ostatní
 
  LÁZEŇSTVÍ A WELLNESS  
  Lázně
Wellness
 
  ORGANIZACE CESTOVNÍHO RUCHU  
  Organizace cestovního ruchu
 
  SPORT  
  Letectví
Zimní sporty
Vodní sporty
Cykloturistika
Pěší turistika
Ostatní
 
  UBYTOVÁNÍ, STRAVOVÁNÍ, SERVIS NA CESTÁCH  
  Ubytování
Stravování
Gastronomie
Servis na cestách
Mapy
Web kamera
 
Království perníku

Metodika turistických informačních center

Turistická informační centra (TIC) jako součást informačního systému cestovního ruchu České republiky
Definice
TIC má charakter veřejné služby, poskytované na základě společenské objednávky státní správy a samosprávy jako součást informačního systému cestovního ruchu, jenž zahrnuje:
  • odbornou pracovní sílu
  • technické prostředky a vybavení (prostory, počítače, software, telekomunikační prostředky
  • provozní finance
  • obecně platné systémové normy a pravidla včetně základních standardů rozsahu a kvality poskytovaných služeb
Obsah činnosti TIC
  1. Hlavní činností TIC je bezplatné poskytování informací veřejnosti v souladu s filozofií zákona č.106/99 Sb.. o svobodném přístupu k informacím, a to v rozsahu a kvalitě specifikované pro příslušnou kategorii TIC.
  2. Doplňkovou činností TIC jsou služby poskytované za úplatu, např. prodej upomínkových předmětů, vstupenek, průvodcovské služby, směnárna, kopírování, činnosti reklamní, poskytování speciálních informací, tvorba a organizování turistických produktů,...
Vícezdrojové financování TIC
  1. Náklady na hlavní činnost, tzn. bezplatné poskytování informací veřejnosti, je nutno hradit z veřejných zdrojů dle stanoveného kalkulačního vzorce např. příspěvkem v určité výši na každou hodinu provozní doby pro veřejnost od státu, samosprávy a z výtěžku vlastní doplňkové činnosti.
  2. Náklady na doplňkovou činnost jsou plně hrazeny ztržeb za tuto činnost.
  3. Pro realizaci konkrétních projektů lze vněkterých případech usilovat o získání financí od soukromých investorů, z grantů či dotací zveřejných zdrojů.
Společenský význam TIC
TIC je nejdůležitějším článkem praktické propagace města, okolního regionu i celého státu s ekonomickým přínosem. Jeho úkolem je zdarma poskytnout návštěvníkovi všechny důležité informace a navázat s ním lidsky přívětivý kontakt, aby byl při pobytu spokojen, aby jeho pobyt byl co nejdelší, aby v regionu zanechal co největší útratu a aby se do něj i opakovaně vracel.
Informační gesce TIC
Rozsah a obsah poskytovaných informací TIC pro danou kategorii je vyplývá ze společenské objednávky a obvyklého standardu v ČR a zemích EU. V minimální variantě zahrnuje:
  • informace pro turisty a návštěvníky
  • informace pro místní občany
Právní forma TIC
Rozhodující je rozsah a kvalita poskytovaných služeb v hlavní činnosti, tzn. při bezplatném poskytování informací, a nikoli právní forma existence TIC, jež může být v ČR:
  • příspěvkovou či rozpočtovou organizací státní správy
  • orgánem samosprávy
  • příspěvkovou nebo rozpočtovou organizací samosprávy
  • obecně prospěšnou společností
  • zájmovým sdružením právnických osob
  • nadací či fondem
  • občanským sdružením
  • společností s ručením omezeným
  • akciovou společností
  • veřejnou obchodní společností
  • družstvem
  • fyzickou osobou
Vztah kzákonu č. 106/99 Sb., o svobodném přístupu k informacím
Tento zákon upravuje poskytování informací povinnými subjekty obecně, tzn. že se vplném rozsahu vztahuje i na oblast turistických informací. Pokud TIC není povinným subjektem ze zákona, mělo by - podle našeho názoru - na sebe převzít přesně vymezený okruh povinností z tohoto zákona při výkonu veřejné služby bezplatného poskytování informací na základě smlouvy spovinným subjektem, tzn. s orgánem státní správy nebo územní samosprávy.
Živnostenské listy
Zřizovatel TIC si musí na živnostenském úřadě vyřídit živnostenské listy na všechny činnosti, které provozuje samostatně, vlastním jménem, na vlastní odpovědnost, za účelem dosažení zisku a za podmínek stanovených zákonem č.455/91 Sb., o živnostenském podnikání (pokud nejsou splněny všechny tyto podmínky, živnostenský list není pro danou činnost nutný).
Místo a nájemní smlouva
Pro provozování je nejvýhodnější prostor patřící městu, který je umístěn vpřízemí na frekventovaném místě vcentru a přístupný zulice. Velmi důležitá je možnost informace veřejnosti o nabídce provozovaných aktivit a zboží prostřednictvím výlohy nebo alespoň vitríny (co není vidět, to se neprodá). Vzhledem kpožadavkům živnostenského úřadu je nutno na dveře umístit informace o provozovateli (jméno, adresa, telefon/, otvírací dobu - lze upravovat). Tento prostor je vhodné pojistit proti vloupání a aktuálním živlům.
Vybavení nábytkem
Při návrhu vybavení TIC je třeba mít na mysli počet a organizaci pracovišť. Je třeba vyčlenit prostor pro:
  • pracoviště operátora informačního systému spočítačem
  • jednací místo pro styk sklientem (stolek a 3 židle)
  • prodejní pult spokladnou (navrhnout s policí na tašku zákazníka)
  • prodejní regály
  • příruční sklad
  • sociální zázemí (věšák na kabáty, police na tašky, vařič na kávu, stolek na nádobí, lednička)
  • prostor pro další kancelářskou techniku (telefon, fax, kopírka, videopřehrávač, rádio)
Umístění nábytku by mělo zaručovat všem pracovníkům i návštěvníkům dostatečné prostory pro pohyb. Jako podlaha se osvědčuje dlažba, která se dá snadno setřít. Vzhledem k velké frekvenci zákazníků se nedoporučují jakékoliv koberce. Zhoršují prašnost prostředí, která výrazně zvyšuje poruchovost počítačů a působí i zdravotní problémy.
Výzdoba
Na stěnách prostoru by měla být na přístupném místě dostatečně velká mapa města, případně i okolního regionu pro názornou práci se zákazníkem. Není na škodu i velká letecká fotografie historického centra města.
Další výzdoba by měla být zaměřena na propagaci daného regionu formou:
  • plakáty
  • obrázky
  • fotografie
Je dobré nezapomenout na trochu zeleně - v případě nedostatku světla i umělé.
Energie, telefon
Provozovatel samostatného TIC musí uzavřít smlouvy s dodavateli energie (voda, plyn, elektřina) a zřídit telefonní linky - perspektivně 2-3.

Diskusní fórum čtenářů
(prozatím 1 názor)

01.11.2004 v 00:38Milan Turek, TIC Liberec

Metodika TIC Vámi popsaná je zajímavá, leč praxe podle místa vyžaduje především zaměstnance, pracovníka s univerzálními znalostmi, hlavně pak je nutná znalost jazyků. Nábytek zas tak rozhodující není, pořádáme třeba přednášky a výstavy, na to je nutné zcela jiné vybavení. Infocentra plní mimo informační činnosti činnosti obchodní a ekonomické, třeba akvizici upomínkových předmětů, mohou být i edičními centry ap. Jablonecké íčko vydává bezvadné materiály.


Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
1 PRAHA
2 STŘEDNÍ ČECHY - ZÁPAD
3 STŘEDNÍ ČECHY-JIHOVÝCHOD
4 STŘEDNÍ ČECHY - SV - POLABÍ
5 JIŽNÍ ČECHY
6 ŠUMAVA - VÝCHOD
7 CHODSKO
8 PLZEŇSKO
9 TACHOVSKO - STŘÍBRSKO
10 ZÁPADOČESKÝ LÁZEŇSKÝ TR
11 KRUŠNÉ HORY - ZÁPAD
12 KRUŠNÉ HORY
13 ČESKÉ STŘEDOHOŘÍ-ŽATECKO
14 DĚČÍNSKO A LUŽICKÉ HORY
15 MÁCHŮV KRAJ
16 LUŽICKÉ HORY A JEŠTĚD
17 FRÝDLANTSKO
18 JIZERSKÉ HORY
19 ČESKÝ RÁJ
20 KRKONOŠE - ZÁPAD
21 KRKONOŠE - STŘED
22 KRKONOŠE - VÝCHOD
23 PODZVIČÍNSKO
24 KLADSKÉ POMEZÍ
25 HRADECKO
26 ORLICKÉ HORY A PODORLICKO
27 PARDUBICKO
28 CHRUDIMSKO - HLINECKO
29 SVITAVSKO
30 VYSOČINA
31 MORAVSKÝ KRAS A OKOLÍ
32 BRNO A OKOLÍ
33 PODYJÍ
34 LEDNICKO - VALTICKÝ AREÁL
35 SLOVÁCKO
36 STŘEDNÍ MORAVA - HANÁ
37 ZLÍNSKO
38 BESKYDY A VALAŠSKO
39 OBLAST OSTRAVSKO
40 OBLAST POODŘÍ
41 OPAVSKÉ SLEZSKO
42 TĚŠÍNSKÉ SLEZSKO
43 OBLAST JESENÍKY