CZECH TOURISM TURISTICKÉ REGIONY TR 14  SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO TR 13  STŘEDNÍ MORAVA TR 12  JIŽNÍ MORAVA TR 11  VYSOČINA TR 10  VÝCHODNÍ ČECHY TR 09  ČESKÝ RÁJ TR 15  KRKONOŠE TR 08  ČESKÝ SEVER TR 07  SEVEROZÁPADNÍ ČECHY TR 06  ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ TR 05  PLZEŇSKO TR 04  ŠUMAVA TR 03  JIŽNÍ ČECHY TR 02  STŘEDNÍ ČECHY TR 01  PRAHA PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
Fulltext
Sobota 31.05.2025
  TOP 20  
  Databanka akcí
 
  KULTURNÍ, ZÁBAVNÍ A SPOTŘEBNÍ VYŽITÍ  
  Sportovní aktivity
Kultura
Zábava
Nákupy
 
  DOPRAVNÍ DOSTUPNOST A MÍSTOPIS  
  Dopravní dostupnost
Místopis
Přírodní zajímavosti
 
  POZNÁVACÍ CESTOVNÍ RUCH  
  Technická pamětihodnost
Církevní památka
Archeologie
Kultura
Lidová architektura
Hrady a zámky
Městské zajímavosti
Židovské památky
Ostatní
 
  LÁZEŇSTVÍ A WELLNESS  
  Lázně
Wellness
 
  ORGANIZACE CESTOVNÍHO RUCHU  
  Organizace cestovního ruchu
 
  SPORT  
  Letectví
Zimní sporty
Vodní sporty
Cykloturistika
Pěší turistika
Ostatní
 
  UBYTOVÁNÍ, STRAVOVÁNÍ, SERVIS NA CESTÁCH  
  Ubytování
Stravování
Gastronomie
Servis na cestách
Mapy
Web kamera
 
Království perníku

Kostel svatého Václava v Hrbokově [ Kostel nebo katedrála ]

Kostel svatého Václava v Hrbokově

Venkovský kostel se složitým stavebním vývojem, dochován v podobě z let 1920-22 od arch. B. Dvořáka, připomínající zbořený empírový kostel. Významná fresková výmalba Vojmíra Vokolka s tématem „nasycení zástupů”. Urbanistická dominanta obce.

Jednolodní, orientovaná stavba s obdélnou lodí , s odsazeným, půlkruhově zakončeným presbyteriem, doplněná při západním průčelí novější věží s připojeným šnekovým schodištěm. Exteriér: Hladké okrové plochy fasád člení jen pískovcem obložený sokl, plochý bílý vlys s nevýraznou profilovanou římsou a bíle natřené špalety oken, bez šambrán. Střechy o nízkém spádu jsou kryty eternitem. K západnímu průčelí uprostřed přiléhá čtyřboká věž s polygonálním zakončením a plechovou jehlancovou střechou. Hlavní vstup do podvěží má neorománský půlkruhově zakončený portál, profilovaný oblým prutem mezi ústupky, s bosovanou šambránou. V tympanonu je prostý reliéfní kříž. Vlastní průchod je pravoúhlý, vedou k němu tři kamenné stupně. V koutě mezi jižní stranou věže a lodí je vloženo pískovcem obložené polygonální schodiště. Interiér: Obdélná plochostropá loď osvětlená z obou stran jedním rozměrným půlkruhovým trojdílným oknem, má velmi strohé provedení bez plastického členění, strop bez fabionu. Okna mají subtilní kovové rámy se středním otevíravým křídlem s čirým zasklením. Zděná kruchta na třech nestejných obloucích arkády na hranolových sloupech má plný zděný parapet. Půlkruhový vítězný oblouk, profilovaný na hraně jen oblým prutem mezi ústupky, otevírá pohled do obdélného presbyteria s plochou křížovou klenbou, které je osvětleno z bočních stran vždy jedním půlkruhově zakončeným oknem. Závěrovou stěnu presbyteria člení jako pendant vítězného oblouku mělká široká půlkruhová nika, v níž je umístěn hlavní oltář. Po jeho stranách vedou dva průchody zakryté draperií do klenuté apsidy , sloužící jako sakristie. Vstupní předsíň na západní straně je klenuta segmentově, do kostela z ní vedou dvoukřídlé výplňové dveře s neoslohovým kováním z přestavby na konci 19. století. Ve věži je zavěšen zcela zkorodovaný nehodnotný zvonek, původní zvony byly přemístěny údajně do Vápenného Podola. Kleštinový krov, úprava štítu i topinková dlažba odpovídají období konce 19. – poč. 20. století. Jednoduché až strohé provedení interiéru zcela ovládá originální výmalba, již provedl v letech 1958 – 1962 Vojmír Vokolek na pozvání tehdejšího faráře J. Moštěka.Stručný popis freskové výzdoby: Vítězný oblouk lemuje úzký nápis – jakési motto: „Ty dovedeš otevřít ruku svoji a laskavě nasytit všecko co žije“ ; ve vrcholu je krvácející beránek jako symbol Kristovy oběti, po stranách od stropu dvě žehnající ruce. Po levé straně vítězného oblouku je na stěně výjev „sbírání many“, vpravo výjev z Exodu: „otevření pramene“. Na severní straně kostela je zobrazeno téma „zázračné nasycení“, po levé straně je zachyceno poutní místo Lurdy. Na jižní stěně jsou jako součást scény zobrazeni členové rodiny V. Vokolka, jeho samotného i faráře Moštěka. Na zděné poprsni kruchty je vyobrazena „svatba v Káni Galilejské se zdejšími vesničany; na kůru jsou vyobrazena čtyři roční období. Na severní a jižní straně presbytáře jsou scény ze Starého a Nového zákona, „lámání chleba“ a „setkání se Samaritánkou u studny“. Sakristii zdobí postavy ze Starého a Nového zákona, světci a andělé, je zde Adam s Evou a synem Ábelem a had s useknutou hlavou jako symbol prvotního hříchu, který potírá Archanděl Michael, také Abrahám a Izák, Isaiáš a Jákob a na centrální stěně strom života a pod ním rodina Ježíše Krista. Dále jsou zde i sv. Václav jako český patron, sv. Petr , sv. Štěpán a další; v poslední části fresky jsou hudoucí andělé. Freska v rozšíření kůru ve věži znázorňuje téma „posledního soudu“ ( Archanděl Michael s váhami, Archanděl Gabriel a na jedné straně hříšníci , na druhé duše v očistci). Výjevy jsou obvykle doprovázeny doplňujícími a vysvětlujícími texty (citáty) a postavy světců jsou označeny jmény ve svatozářích. Fresky jsou velmi dobře řemeslně zvládnuté, jasné linie kresby, lehkost, jemné barevné vrstvy odpovídají zvolené technice. Postavy světců jsou pojednány tradičně, avšak ostatní lidé jako současníci autora, portrétním způsobem.

Novostavba kostela z l.1920-22 pojatá jako rekonstrukce dochovaného zbořeného empírového kostela v přestavbě F. Schmoranze v 2.pol.19. století (kvalitní stavba, která je významná pohledová a urbanistická dominanta obce). Významná fresková výmalba s tématem „nasycení zástupů” jednoho z lidsky i umělecky nejsvébytnějších českých umělců 20. století - Vojmíra Vokolka - 1. sakrální prostor, který umělec vyzdobil. Malby, zdůrazňující význam evangelia v současném životě, pokrývají všechny části interiéru stavby kromě stropů a názorně, na způsob Bible chudých, líčí klasické biblické výjevy a motivy na dané téma. Do scény je vtažena samotná architektura i součásti vybavení, ale také přímo hrbokovští obyvatelé a malířova rodina i farář, kteří jsou na freskách zachyceni v kontextu s biblickými postavami a světci, což mělo zdůraznit stálou přítomnost boha mezi lidmi.

UMÍSTĚNÍ

ukázat na mapě

Další objekty v okruhu do

AKTUALIZACE: Šormová Helena (INFOSYSTEM s.r.o.) org. 127, 12.01.2022 v 22:42 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
1 PRAHA
2 STŘEDNÍ ČECHY - ZÁPAD
3 STŘEDNÍ ČECHY-JIHOVÝCHOD
4 STŘEDNÍ ČECHY - SV - POLABÍ
5 JIŽNÍ ČECHY
6 ŠUMAVA - VÝCHOD
7 CHODSKO
8 PLZEŇSKO
9 TACHOVSKO - STŘÍBRSKO
10 ZÁPADOČESKÝ LÁZEŇSKÝ TR
11 KRUŠNÉ HORY - ZÁPAD
12 KRUŠNÉ HORY
13 ČESKÉ STŘEDOHOŘÍ-ŽATECKO
14 DĚČÍNSKO A LUŽICKÉ HORY
15 MÁCHŮV KRAJ
16 LUŽICKÉ HORY A JEŠTĚD
17 FRÝDLANTSKO
18 JIZERSKÉ HORY
19 ČESKÝ RÁJ
20 KRKONOŠE - ZÁPAD
21 KRKONOŠE - STŘED
22 KRKONOŠE - VÝCHOD
23 PODZVIČÍNSKO
24 KLADSKÉ POMEZÍ
25 HRADECKO
26 ORLICKÉ HORY A PODORLICKO
27 PARDUBICKO
28 CHRUDIMSKO - HLINECKO
29 SVITAVSKO
30 VYSOČINA
31 MORAVSKÝ KRAS A OKOLÍ
32 BRNO A OKOLÍ
33 PODYJÍ
34 LEDNICKO - VALTICKÝ AREÁL
35 SLOVÁCKO
36 STŘEDNÍ MORAVA - HANÁ
37 ZLÍNSKO
38 BESKYDY A VALAŠSKO
39 OBLAST OSTRAVSKO
40 OBLAST POODŘÍ
41 OPAVSKÉ SLEZSKO
42 TĚŠÍNSKÉ SLEZSKO
43 OBLAST JESENÍKY