CZECH TOURISM TURISTICKÉ REGIONY TR 14  SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO TR 13  STŘEDNÍ MORAVA TR 12  JIŽNÍ MORAVA TR 11  VYSOČINA TR 10  VÝCHODNÍ ČECHY TR 09  ČESKÝ RÁJ TR 15  KRKONOŠE TR 08  ČESKÝ SEVER TR 07  SEVEROZÁPADNÍ ČECHY TR 06  ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ TR 05  PLZEŇSKO TR 04  ŠUMAVA TR 03  JIŽNÍ ČECHY TR 02  STŘEDNÍ ČECHY TR 01  PRAHA PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
Fulltext
Čtvrtek 29.05.2025
  TOP 20  
  Databanka akcí
 
  KULTURNÍ, ZÁBAVNÍ A SPOTŘEBNÍ VYŽITÍ  
  Sportovní aktivity
Kultura
Zábava
Nákupy
 
  DOPRAVNÍ DOSTUPNOST A MÍSTOPIS  
  Dopravní dostupnost
Místopis
Přírodní zajímavosti
 
  POZNÁVACÍ CESTOVNÍ RUCH  
  Technická pamětihodnost
Církevní památka
Archeologie
Kultura
Lidová architektura
Hrady a zámky
Městské zajímavosti
Židovské památky
Ostatní
 
  LÁZEŇSTVÍ A WELLNESS  
  Lázně
Wellness
 
  ORGANIZACE CESTOVNÍHO RUCHU  
  Organizace cestovního ruchu
 
  SPORT  
  Letectví
Zimní sporty
Vodní sporty
Cykloturistika
Pěší turistika
Ostatní
 
  UBYTOVÁNÍ, STRAVOVÁNÍ, SERVIS NA CESTÁCH  
  Ubytování
Stravování
Gastronomie
Servis na cestách
Mapy
Web kamera
 
Království perníku

904 Mladějovská úzkorozchodná dráha [ Železniční trať ]

Mladějovská úzkorozchodná dráha je zvláštní tím, že nevytváří síť mezi nevzhlednými továrními zdmi, ale po opuštění šamotky vede deset kilometrů volnou přírodou mezi loukami, poli a smíšenými lesy. Dráha tvoří spojení trati ČD Chornice - Třebovice a silničního tahu Svitavy - Moravská Třebová. Areál Hřebeč má přímé napojení na tuto silnici a Mladějovská továrna leží hned u nádraží Českých Drah. Už existuje i projekt vybudovat nové nádraží úzkokolejky přímo naproti staniční budovy ČD, a tak cestující, kteří vyhlédnou z okna vlaku, budou přivítáni skvosty techniky ze začátku dvacátého století.

Za bránou závodu se nyní buduje nový areál muzea, odkud jsou vypravovány muzejní vlaky. Počáteční úsek délky přibližně 2,9 km je ve stoupání 30 promil. Po výjezdu ze šamotky a krátké rovince následuje jedno z nejobtížnějších míst tratě - protisměrný oblouk o poloměru 60 m. Dále se trať klikatí mezi loukami a poli pod Mladějovským hradiskem (bývalý Hausberg) k mladějovské hájence. Zde projde horní částí vesnice, překříží místní silničku a pokračuje ve stoupání až k lesu. Posledních 200 m stoupání prochází trať už lesem, z něhož se vynoří až "Na Veksli". Zde je odbočka, na které se za provozu spřahovaly a křižovaly vlaky.

Odtud už trať vede převážně po vrstevnici skrz lesy, místy prosvětlenými pasekami. Z této části se za pěkného počasí dají z jedoucího vlaku pozorovat i vrcholky Jeseníků. Pod masivem Červené hory, v chráněné krajinné oblasti Mladějovské Tisy dobírá lokomotiva vodu u první studny v km 3,2. Po následné rovince vjede vlak na přejezd silnice Kunčina - Dětřichov. Po ostrém levém oblouku u kunčinské hájenky už je kousek ke styku starých a nových kolejnic (km 5,3). Další ostrý levý oblouk je těsně za bývalým dolem "Na Větrné". Zde je dosud patrné nákladiště i odvalová halda. Trať dále pokračuje po vrstevnici až do vyhybny "Nová Ves", kde bývalo tříkolejné nádraží s drtičem, sýpkami a nákladištěm od nedalekého dolu Hugo Karel. Tento, kdysi rozsáhlý, komlex dnes připomíná jen pár rozbořených zdí mizejících v lesním podrostu. Nyní je zde zrekonstruovaná dvoukolejná vyhybna.

Po projetí vyhybny následuje další ostrý levý oblouk, trať míjí divoce působící rozcestí hned několika cest a pokračuje zaříznuta do prudkého úbočí Strážného Vrchu dál směrem k dolům na Hřebči. Opět začíná stoupat, tentokrát však mírně. Dalším zajímavým místem na trati je zářez v km 8,1. Po levém oblouku následuje další studna k dobírání vody. Od povodní v roce 1997, kdy došlo k sesuvu půdy, je zde i propustek.

Po překonání posledního ostrého levého oblouku pokračuje trať v mírném stoupání až k areálu Hřebeč. Cestou mijí pozůstatky dalších nákladišť od dolů, kterých v této části tratě bylo hned několik (např. Josef3). Dodnes se těmto místům říká "U Josefky". Volná trať končí cílovou rovinkou před areálem Hřebečovských dolů, kde oku pozorovatele neuniknou pozůstatky svážné lanové dráhy od štol ústících ve svahu nad dráhou.

Hned za závorou hřebečovského areálu se koleje větví do několika směrů - na haldu, k různým štolám, násypkám a nákladištím. Trať končí u vjezdu do štoly Jihlavská, koleje však vedou dál do podzemí pod Hřebečovským Hřbetem. [zdroj]

UPŘESŇUJÍCÍ ODKAZY

UMÍSTĚNÍ


Typ záznamu: Železniční trať
AKTUALIZACE: Šormová Helena (INFOSYSTEM s.r.o.) org. 15, 12.12.2021 v 00:02 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
1 PRAHA
2 STŘEDNÍ ČECHY - ZÁPAD
3 STŘEDNÍ ČECHY-JIHOVÝCHOD
4 STŘEDNÍ ČECHY - SV - POLABÍ
5 JIŽNÍ ČECHY
6 ŠUMAVA - VÝCHOD
7 CHODSKO
8 PLZEŇSKO
9 TACHOVSKO - STŘÍBRSKO
10 ZÁPADOČESKÝ LÁZEŇSKÝ TR
11 KRUŠNÉ HORY - ZÁPAD
12 KRUŠNÉ HORY
13 ČESKÉ STŘEDOHOŘÍ-ŽATECKO
14 DĚČÍNSKO A LUŽICKÉ HORY
15 MÁCHŮV KRAJ
16 LUŽICKÉ HORY A JEŠTĚD
17 FRÝDLANTSKO
18 JIZERSKÉ HORY
19 ČESKÝ RÁJ
20 KRKONOŠE - ZÁPAD
21 KRKONOŠE - STŘED
22 KRKONOŠE - VÝCHOD
23 PODZVIČÍNSKO
24 KLADSKÉ POMEZÍ
25 HRADECKO
26 ORLICKÉ HORY A PODORLICKO
27 PARDUBICKO
28 CHRUDIMSKO - HLINECKO
29 SVITAVSKO
30 VYSOČINA
31 MORAVSKÝ KRAS A OKOLÍ
32 BRNO A OKOLÍ
33 PODYJÍ
34 LEDNICKO - VALTICKÝ AREÁL
35 SLOVÁCKO
36 STŘEDNÍ MORAVA - HANÁ
37 ZLÍNSKO
38 BESKYDY A VALAŠSKO
39 OBLAST OSTRAVSKO
40 OBLAST POODŘÍ
41 OPAVSKÉ SLEZSKO
42 TĚŠÍNSKÉ SLEZSKO
43 OBLAST JESENÍKY