CZECH TOURISM TURISTICKÉ REGIONY TR 14  SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO TR 13  STŘEDNÍ MORAVA TR 12  JIŽNÍ MORAVA TR 11  VYSOČINA TR 10  VÝCHODNÍ ČECHY TR 09  ČESKÝ RÁJ TR 15  KRKONOŠE TR 08  ČESKÝ SEVER TR 07  SEVEROZÁPADNÍ ČECHY TR 06  ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ TR 05  PLZEŇSKO TR 04  ŠUMAVA TR 03  JIŽNÍ ČECHY TR 02  STŘEDNÍ ČECHY TR 01  PRAHA PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
Fulltext
Čtvrtek 28.03.2024
  TOP 20  
  Databanka akcí
 
  KULTURNÍ, ZÁBAVNÍ A SPOTŘEBNÍ VYŽITÍ  
  Sportovní aktivity
Kultura
Zábava
Nákupy
 
  DOPRAVNÍ DOSTUPNOST A MÍSTOPIS  
  Dopravní dostupnost
Místopis
Přírodní zajímavosti
 
  POZNÁVACÍ CESTOVNÍ RUCH  
  Technická pamětihodnost
Církevní památka
Archeologie
Kultura
Lidová architektura
Hrady a zámky
Městské zajímavosti
Židovské památky
Ostatní
 
  LÁZEŇSTVÍ A WELLNESS  
  Lázně
Wellness
 
  ORGANIZACE CESTOVNÍHO RUCHU  
  Organizace cestovního ruchu
 
  SPORT  
  Letectví
Zimní sporty
Vodní sporty
Cykloturistika
Pěší turistika
Ostatní
 
  UBYTOVÁNÍ, STRAVOVÁNÍ, SERVIS NA CESTÁCH  
  Ubytování
Stravování
Gastronomie
Servis na cestách
Mapy
Web kamera
 
Království perníku

Doly na Hřebči [ Důl, šachta nebo štola ]

Lupek se v Hřebečovském hřebenu těžil od šedesátých let minulého století, ložisko na Hřebči (starší název důl Václav Teodor) začalo být využíváno po první světové válce.
Těžba byla zastavena k 15.7.1991 v souvislosti s odbytovými problémy šamotu. Poslední lupek byl z dolu vyvezen 18.9.1991. Pak byly z dolu vyváženy výstuže, kolejnice a v roce 1999 byl počátek štoly 6000 zavezen betonem.
Pak pokračovala likvidace celého areálu.
Ložisko bylo těženo dvěma úpadnicemi (č. 6000 a 6002) - šikmými chodbami, kde se těžilo směrem nahoru.
Mocnost slojí byla 1 až 5 m, maximální hloubka 120m. Úpadnice 6002 byla vdušnou, 6000 výdušnou. Výdušnou byla i svislá jáma Jan, kterou také vytékala voda z dolu.
Tato jáma je vidět vlevo před serpentinami silnice Svitavy - Moravská Třebová.
Jáma měla průměr 3 metry a litou betonovou výstuž. Byla vybavena jen žebříky. V úpadnici 6000 byla dvoukolejná lanovka s vrchním lanem. Tudy probníhala hlavní doprava z dolu. Úpadnice 6002 byla částečně dvoukolejná a výjimečně se po ní prováděla doprava pomocí lokomotiv. Měla také funkci hlavní únikové cesty z dolu. Doprava materiálu se prováděla většinou lanovkami. Měly rychlost 0,8 a 0,45 m/s. Jeden vůz vyvezl tunu materiálu. Rekord je 710 vytažených vozů za směnu, v době největší těžby se běžně vyváželo 630. Plánovaná norma byla 330 vozů, taková byla i praxe v posledních deseti letech provozu. Celkem měl důl 833 vozů.
Důlní dráha měla kolejnice o výšce 70 mm a váze 14 kg/m. Lokomotivní doprava vždy měla v dole jen pomocné funkce. Byla to doprava materiálu k lanovkám či v chodbě 6002 nepravidlená doprava hlušiny a dlouhého materiálu na klanicových vozech lokomotivami DH 30 nebo DH 70. Lokomotivy BND 30 nebo DH 30 vozily 30 až 40 vozů, lokomotivy DH 70 vozily 44 plných nebo 60 prázdných. Manipulace po příjezdu vlaku z Mladějova byla následující: 200 metrů před první vyhýbkou oznámil strojvedoucí parní lokomotivy svůj příjezd dlouhým houkáním. Na vyhýbce byla lokotiva odpojena a přejela na levou kolej, kde již byla připravena souprava plných vozů. Prázdné vozy převzala lokomotiva BNE 50. Prakticky ihned se parní lokomotiva s plnými vozy vracela do Mladějova. V době největší těžby byly potřeba čtyři lokomotivy na důlních pracovištích a jedna na povrchu. Nejspolehlivější byly lokomotivy BND 30, osvědčily se i lokomotivy DH 70, ty však byly využívány jen asi na 60 % své normy. U lokomotiv DH 30 se občas vyskytly problémy s hydrostatickými okruhy, u lokomotiv BNE 50 zase známá bolest tohoto typu - poruchy válečkových řetězů triplex a nápravových pastorků. Jinak byly tyto lokomotivy také spolehlivé. Poslední dochovaná lokomotiva BNE 50 byla převezena do Mladějova, roku 1997 zrenovována a od té doby ji MPŽ používá k vedení většiny pracovních i osobních vlaků. Do Mladějova byly převezeny i další důlní lokomotivy (DH 30 a DH 70), které jsou sice v dobrém stavu, ale na renovaci ještě čekají.

UMÍSTĚNÍ

DALŠÍ INFORMACE: http://www.mpz.cz

AKTUALIZACE: uživatel č. 685 org. 2, 14.03.2005 v 13:51 hodin
Copyright 1998-2024 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
1 PRAHA
2 STŘEDNÍ ČECHY - ZÁPAD
3 STŘEDNÍ ČECHY-JIHOVÝCHOD
4 STŘEDNÍ ČECHY - SV - POLABÍ
5 JIŽNÍ ČECHY
6 ŠUMAVA - VÝCHOD
7 CHODSKO
8 PLZEŇSKO
9 TACHOVSKO - STŘÍBRSKO
10 ZÁPADOČESKÝ LÁZEŇSKÝ TR
11 KRUŠNÉ HORY - ZÁPAD
12 KRUŠNÉ HORY
13 ČESKÉ STŘEDOHOŘÍ-ŽATECKO
14 DĚČÍNSKO A LUŽICKÉ HORY
15 MÁCHŮV KRAJ
16 LUŽICKÉ HORY A JEŠTĚD
17 FRÝDLANTSKO
18 JIZERSKÉ HORY
19 ČESKÝ RÁJ
20 KRKONOŠE - ZÁPAD
21 KRKONOŠE - STŘED
22 KRKONOŠE - VÝCHOD
23 PODZVIČÍNSKO
24 KLADSKÉ POMEZÍ
25 HRADECKO
26 ORLICKÉ HORY A PODORLICKO
27 PARDUBICKO
28 CHRUDIMSKO - HLINECKO
29 SVITAVSKO
30 VYSOČINA
31 MORAVSKÝ KRAS A OKOLÍ
32 BRNO A OKOLÍ
33 PODYJÍ
34 LEDNICKO - VALTICKÝ AREÁL
35 SLOVÁCKO
36 STŘEDNÍ MORAVA - HANÁ
37 ZLÍNSKO
38 BESKYDY A VALAŠSKO
39 OBLAST OSTRAVSKO
40 OBLAST POODŘÍ
41 OPAVSKÉ SLEZSKO
42 TĚŠÍNSKÉ SLEZSKO
43 OBLAST JESENÍKY