CZECH TOURISM TURISTICKÉ REGIONY TR 14  SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO TR 13  STŘEDNÍ MORAVA TR 12  JIŽNÍ MORAVA TR 11  VYSOČINA TR 10  VÝCHODNÍ ČECHY TR 09  ČESKÝ RÁJ TR 15  KRKONOŠE TR 08  ČESKÝ SEVER TR 07  SEVEROZÁPADNÍ ČECHY TR 06  ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ TR 05  PLZEŇSKO TR 04  ŠUMAVA TR 03  JIŽNÍ ČECHY TR 02  STŘEDNÍ ČECHY TR 01  PRAHA PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
Fulltext
Sobota 31.05.2025
  TOP 20  
  Databanka akcí
 
  KULTURNÍ, ZÁBAVNÍ A SPOTŘEBNÍ VYŽITÍ  
  Sportovní aktivity
Kultura
Zábava
Nákupy
 
  DOPRAVNÍ DOSTUPNOST A MÍSTOPIS  
  Dopravní dostupnost
Místopis
Přírodní zajímavosti
 
  POZNÁVACÍ CESTOVNÍ RUCH  
  Technická pamětihodnost
Církevní památka
Archeologie
Kultura
Lidová architektura
Hrady a zámky
Městské zajímavosti
Židovské památky
Ostatní
 
  LÁZEŇSTVÍ A WELLNESS  
  Lázně
Wellness
 
  ORGANIZACE CESTOVNÍHO RUCHU  
  Organizace cestovního ruchu
 
  SPORT  
  Letectví
Zimní sporty
Vodní sporty
Cykloturistika
Pěší turistika
Ostatní
 
  UBYTOVÁNÍ, STRAVOVÁNÍ, SERVIS NA CESTÁCH  
  Ubytování
Stravování
Gastronomie
Servis na cestách
Mapy
Web kamera
 
Království perníku

Historie města Veselí nad Lužnicí [ Historie (archivní dokument) ]

Dnešní město Veselí nad Lužnicí vzniklo sloučením původních měst Veselí a Mezimostí 1.1.1943, a to do dvou komunit oddělených jen tokem řeky Lužnice. Proto také obě města prožívala dějinné zvraty v zásadě stejné.

Původní osídlení na soutoku řek Lužnice a Nežárky je dokumentováno archeologickými nálezy až z doby mladší kamenné. Po osídlení Kelty a později Markomany v 5.-7. století, osidlují prostor slovanské kmeny, jak dokazuje pohřebiště a pozůstatky sídliště v Klobasné u Zlukova.

Podél obou řek vedly odedávna obchodní cesty a jejich spojení dalo vzniknout tržní osadě. Kdy Veselí jako tržní osada vzniklo nelze doložit i když obchodní cesta z dob římských po pravém břehu Lužnice je prokázána nálezy římských mincí.

Asi v devátém století byla zde zbudována tvrz na místě zvaném "talíř", pahorku obepínaném příkopy. Tvrz byla původně součástí pásu stejných objektů na jižním okraji tehdy slavníkovského panství. V 15. století se již nepřipomíná.

Nejstarší připomínka o Veselí je v dokumentu z roku 1259, kterým Vok z Rožmberka předává, spolu s právem dosazovat kněze v kostele ve Veselí, klášteru ve Vyšším Brodě ves Ponědraž. Fara, později povýšená na děkanství, zajišťuje církevní služby a potřeby širokému okolí dodnes. V tomto dokumentu je uveden název osady Wessele. Tento název, jak uvádí historici vznikl na křižovatkách cest v řadě případů v Čechách, kde se setkávali, nocovali a veselili se dopravci a zřejmě proto vznikl i název Veselí (v roce 1608 je ve Veselí 11 šenkovních domů). Roku 1302 se Veselí stává za krále Václava II. královským majetkem. Město bylo již na takové ekonomické úrovni, že císař i král Karel IV je v roce 1362 povyšuje na královské komorní město s rozsáhlými privilegii jako mělo město Budějovice, včetně práva várečného, mýtného, a dalších. Tato privilegia byla ve stejném rozsahu potvrzována dalšími majiteli města (Švamberkové, Schwarzenberkové) včetně zápisů do zemských desk, a to do roku 1852, kdy se Veselí stává okresním městem.

Město se od svého vzniku stává stále důležitější křižovatkou dopravních spojů. Přes město vedla původní římská cesta na sever, později zvaná Vitorazská nebo Rakouská, potom z Prahy přes Veselí a Budějovice na Linec Linecká, na Jindřichův Hradec a Vídeň Norimberskovíděňská na Moravu a Slovensko. Po těchto trasách byla realizována poštovní služba. Kurýrní a poštovní služby příležitostné jsou přes Veselí dokládány v letech 1562-1613, v 17. století je toto spojení již pravidelné. Ve Veselí vzniká pošta - soukromé zařízení - tehdy dokonce dědičná. V roce 1775 je veselská pošta jednou ze čtyř přestupních poštovních stanic v Čechách. Další byly jen v Chebu, Plzni a Hradci Králové.

Uvedené dopravní a poštovní trasy byly postupně doplněny železnicí. Spoj Praha-Vídeň roku 1871, do Budějovic a dále roku 1874 na Jindřichův Hradec a Moravu roku 1888. Stanice postavená na původním katastru Mezimostí byla důležitou železniční křižovatkou s výtopněmi a odborem pro udržování dráhy. Město jako křižovatka dopravy, pošty, ale také jako středisko regionů, zajišťovalo nejen potřeby dopravců po stránce odpočinku a stravy, ale i eventuelní opravy dopravních prostředků a samozřejmě také obchodní a řemeslné práce i pro okolí. To bylo umožněno privilegii města i podporou vlastníků panství, a proto byla do města soustředěna řemeslnická výroba a obchodní činnost. Jako příklad lze uvést, že podle soupisu obyvatelstva v roce 1651 každý šestý obyvatel starší nad 20 roků pracoval v řemesle. Povinnost zúčastnit se trhů ve Veselí pro okolní obce byla dána například Řádem o živnostech městských vydaným Vilémem z Rožmberka.

Koncem 19. a začátkem 20. století úměrně výhodné poloze a dalším výhodám vznikla ve městě řada družstev a průmyslových podniků jako družstvo umělecké výroby (nyní Blata), Sodovkárna, Legiostavba (nyní Jihotvar), Mlýn (nyní Vesco).

UMÍSTĚNÍ

DALŠÍ INFORMACE: http://www.veseli.cz

AKTUALIZACE: uživatel č. 685 org. 2, 17.08.2004 v 08:32 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
1 PRAHA
2 STŘEDNÍ ČECHY - ZÁPAD
3 STŘEDNÍ ČECHY-JIHOVÝCHOD
4 STŘEDNÍ ČECHY - SV - POLABÍ
5 JIŽNÍ ČECHY
6 ŠUMAVA - VÝCHOD
7 CHODSKO
8 PLZEŇSKO
9 TACHOVSKO - STŘÍBRSKO
10 ZÁPADOČESKÝ LÁZEŇSKÝ TR
11 KRUŠNÉ HORY - ZÁPAD
12 KRUŠNÉ HORY
13 ČESKÉ STŘEDOHOŘÍ-ŽATECKO
14 DĚČÍNSKO A LUŽICKÉ HORY
15 MÁCHŮV KRAJ
16 LUŽICKÉ HORY A JEŠTĚD
17 FRÝDLANTSKO
18 JIZERSKÉ HORY
19 ČESKÝ RÁJ
20 KRKONOŠE - ZÁPAD
21 KRKONOŠE - STŘED
22 KRKONOŠE - VÝCHOD
23 PODZVIČÍNSKO
24 KLADSKÉ POMEZÍ
25 HRADECKO
26 ORLICKÉ HORY A PODORLICKO
27 PARDUBICKO
28 CHRUDIMSKO - HLINECKO
29 SVITAVSKO
30 VYSOČINA
31 MORAVSKÝ KRAS A OKOLÍ
32 BRNO A OKOLÍ
33 PODYJÍ
34 LEDNICKO - VALTICKÝ AREÁL
35 SLOVÁCKO
36 STŘEDNÍ MORAVA - HANÁ
37 ZLÍNSKO
38 BESKYDY A VALAŠSKO
39 OBLAST OSTRAVSKO
40 OBLAST POODŘÍ
41 OPAVSKÉ SLEZSKO
42 TĚŠÍNSKÉ SLEZSKO
43 OBLAST JESENÍKY