CZECH TOURISM TURISTICKÉ REGIONY TR 14  SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO TR 13  STŘEDNÍ MORAVA TR 12  JIŽNÍ MORAVA TR 11  VYSOČINA TR 10  VÝCHODNÍ ČECHY TR 09  ČESKÝ RÁJ TR 15  KRKONOŠE TR 08  ČESKÝ SEVER TR 07  SEVEROZÁPADNÍ ČECHY TR 06  ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ TR 05  PLZEŇSKO TR 04  ŠUMAVA TR 03  JIŽNÍ ČECHY TR 02  STŘEDNÍ ČECHY TR 01  PRAHA PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
Fulltext
Sobota 31.05.2025
  TOP 20  
  Databanka akcí
 
  KULTURNÍ, ZÁBAVNÍ A SPOTŘEBNÍ VYŽITÍ  
  Sportovní aktivity
Kultura
Zábava
Nákupy
 
  DOPRAVNÍ DOSTUPNOST A MÍSTOPIS  
  Dopravní dostupnost
Místopis
Přírodní zajímavosti
 
  POZNÁVACÍ CESTOVNÍ RUCH  
  Technická pamětihodnost
Církevní památka
Archeologie
Kultura
Lidová architektura
Hrady a zámky
Městské zajímavosti
Židovské památky
Ostatní
 
  LÁZEŇSTVÍ A WELLNESS  
  Lázně
Wellness
 
  ORGANIZACE CESTOVNÍHO RUCHU  
  Organizace cestovního ruchu
 
  SPORT  
  Letectví
Zimní sporty
Vodní sporty
Cykloturistika
Pěší turistika
Ostatní
 
  UBYTOVÁNÍ, STRAVOVÁNÍ, SERVIS NA CESTÁCH  
  Ubytování
Stravování
Gastronomie
Servis na cestách
Mapy
Web kamera
 
Království perníku

Historie města České Velenice [ Historie (archivní dokument) ]

Město vzniklo na základě smlouvy ze Saint Germain 10.9.1919 rozdělením města Gmünd, které bylo připojeno k Rakousku a nádraží, železniční opravny a osady v jejich okolí k nově vzniklému městu v Československu pod názvem České Velenice. Město České Velenice bylo vytvořeno ze 3 obcí Dolních Velenic, České Cejle a Josefska. Od 31.7.1920 se zpočátku označovalo Cmunt v Čechách na rozdíl od Cmunt v Rakousích, pak Český Cmunt. Tento urbanistický úvar nebyl ještě městem. Tím se stal na podkladě výnosu ministerstva vnitra č. 85374 z 1.12.1922 s označením České Velenice.

Město České Velenice zažilo ve 20. a 30. letech nebývalý rozkvět, zejména díky železnici a prosperujícím železničním opravnám. Velenickou oblast lze oprávněně nazvat jako průmyslovou. Matyáš Dryje založil kruhovou cihelnu a později cementárnu, Viliam Prim započal s výrobou nitěných knoflíků, Dacho vybudoval Impregnační závod na sloupové dřevní sortimenty, Jan Lexa si zařídil strojní pilníkářství, Fortunát Pták vybudoval mechanickou dílnu na opravy jízdních kol, výrobu hustilek. Zde našlo zaměstnání přes 30 dělníků z celého okolí. Zámečnická a instalatérská dílna Jana Drnka byla jednou z dalších více než třiceti řemeslnických provozoven, jenž poskytovaly služby obyvatelstvu. Potravinářských producentů jako pekař, řezník, cukrář bylo zde 24 včetně vlastních prodejen. Obchodní síť rozšířilo ještě dalších 35 samostatných obchodů se smíšeným koloniálním zbožím, s obuví, textilem, oděvy, knihami, papírovým zbožím, ovocem apod. O zdraví občanů pečovali 3 lékaři a 2 zubaři. Pro služby v pohostinství byly zde 2 hotely s restauracemi, 17 hostinců a 2 kavárny. Kromě tradiční římsko-katolické církve ustanovila se nově církev českobratrská a československá. Chybějící kostel katolický byl vystavěn v roce 1935, o dva roky později přibyla ke kostelu i fara a park. Nezapomnělo se ani na koupaliště vybudované v letech 1932 a 1933 s náklady 300 tis. Kč, ani na epidemickou nemocnici. Z dalších pozoruhodností města možno upozornit na stabilizaci 15, poledníku na východ od Grenwiche a to na budově školy čp. 200. Jeho průměr byl vyznačen ještě tesaným kamenem v chodníku, dnes již odstraněným. Školy před připojením vitorazských obcí byly pouze německé a řízeny jako zemské školy dolnorakouské. Po připojení českého Cmuntu k ČSR kleslo německé školství z pěti škol na 1 pětitřídku (1920), po jednom roce (1921) se již vystačilo s trojtřídkou a v roce 1923 zůstala už jen jednotřídka s 10 dětmi. Rokem 1924 zaniklo zcela německé školství v Českých Velenicích.

Píše se rok 1938, rok vyvrcholení tzv. sudetoněmeckého projevu snah po odtržení všech území z ČSR s německým obyvatelstvem a úsilí spoluvytvářet fašistickou Velkoněmeckou tisíciletou říši. Dne 23. září 1938 byla vyhlášena všeobecná mobilizace a tehdy dochází k evakuaci celého města. Nacistická armáda vstoupila na Vitorazsko 8. října 1938, tedy i do opuštěných Velenic. Název města byl změněn na Gmünd III. - Bahnhof. Je bolestné a varující připomínat kolik lidí zahynulo v období 1938 - 1945 v koncentračních táborech a gestapáckých mučírnách. Poslední tragickou událostí pro město bylo bombardování zdejšího významného železničního uzlu americko-anglickým leteckým svazem za pravého slunečního poledne 23. března 1945. Spolu s nádražím a železničními dílnami byly zničeny desítky domů a poškozeno přes 150 dalších domů. Vstup vojsk Rudé armády do Českých Velenic se uskutečnil 7. května 1945. 23. května 1945 byl dnem příjezdu prvních starousedlíků, kteří museli v roce 1938 své domovy v městě opustit. Setkání se svým městem po sedmi předlouhých letech nebylo nijak radostné. A tak celkový počet 12 provozoven tvořilo základ budoucí sítě obchodní, potravinářské, služeb a pohostinství. Ve srovnání s předválečným obdobím, kdy město vykazovalo 115 provozoven, vykazuje z nich poválečný stav pouhých 10 %.

UMÍSTĚNÍ

DALŠÍ INFORMACE: http://velenice.trebone.cz

AKTUALIZACE: uživatel č. 685 org. 2, 09.08.2004 v 09:07 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
1 PRAHA
2 STŘEDNÍ ČECHY - ZÁPAD
3 STŘEDNÍ ČECHY-JIHOVÝCHOD
4 STŘEDNÍ ČECHY - SV - POLABÍ
5 JIŽNÍ ČECHY
6 ŠUMAVA - VÝCHOD
7 CHODSKO
8 PLZEŇSKO
9 TACHOVSKO - STŘÍBRSKO
10 ZÁPADOČESKÝ LÁZEŇSKÝ TR
11 KRUŠNÉ HORY - ZÁPAD
12 KRUŠNÉ HORY
13 ČESKÉ STŘEDOHOŘÍ-ŽATECKO
14 DĚČÍNSKO A LUŽICKÉ HORY
15 MÁCHŮV KRAJ
16 LUŽICKÉ HORY A JEŠTĚD
17 FRÝDLANTSKO
18 JIZERSKÉ HORY
19 ČESKÝ RÁJ
20 KRKONOŠE - ZÁPAD
21 KRKONOŠE - STŘED
22 KRKONOŠE - VÝCHOD
23 PODZVIČÍNSKO
24 KLADSKÉ POMEZÍ
25 HRADECKO
26 ORLICKÉ HORY A PODORLICKO
27 PARDUBICKO
28 CHRUDIMSKO - HLINECKO
29 SVITAVSKO
30 VYSOČINA
31 MORAVSKÝ KRAS A OKOLÍ
32 BRNO A OKOLÍ
33 PODYJÍ
34 LEDNICKO - VALTICKÝ AREÁL
35 SLOVÁCKO
36 STŘEDNÍ MORAVA - HANÁ
37 ZLÍNSKO
38 BESKYDY A VALAŠSKO
39 OBLAST OSTRAVSKO
40 OBLAST POODŘÍ
41 OPAVSKÉ SLEZSKO
42 TĚŠÍNSKÉ SLEZSKO
43 OBLAST JESENÍKY