CZECH TOURISM TURISTICKÉ REGIONY TR 14  SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO TR 13  STŘEDNÍ MORAVA TR 12  JIŽNÍ MORAVA TR 11  VYSOČINA TR 10  VÝCHODNÍ ČECHY TR 09  ČESKÝ RÁJ TR 15  KRKONOŠE TR 08  ČESKÝ SEVER TR 07  SEVEROZÁPADNÍ ČECHY TR 06  ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ TR 05  PLZEŇSKO TR 04  ŠUMAVA TR 03  JIŽNÍ ČECHY TR 02  STŘEDNÍ ČECHY TR 01  PRAHA PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
Fulltext
Pondělí 26.05.2025
  TOP 20  
  Databanka akcí
 
  KULTURNÍ, ZÁBAVNÍ A SPOTŘEBNÍ VYŽITÍ  
  Sportovní aktivity
Kultura
Zábava
Nákupy
 
  DOPRAVNÍ DOSTUPNOST A MÍSTOPIS  
  Dopravní dostupnost
Místopis
Přírodní zajímavosti
 
  POZNÁVACÍ CESTOVNÍ RUCH  
  Technická pamětihodnost
Církevní památka
Archeologie
Kultura
Lidová architektura
Hrady a zámky
Městské zajímavosti
Židovské památky
Ostatní
 
  LÁZEŇSTVÍ A WELLNESS  
  Lázně
Wellness
 
  ORGANIZACE CESTOVNÍHO RUCHU  
  Organizace cestovního ruchu
 
  SPORT  
  Letectví
Zimní sporty
Vodní sporty
Cykloturistika
Pěší turistika
Ostatní
 
  UBYTOVÁNÍ, STRAVOVÁNÍ, SERVIS NA CESTÁCH  
  Ubytování
Stravování
Gastronomie
Servis na cestách
Mapy
Web kamera
 
Království perníku

Zelené Předměstí č. p. 205 (1921: dráhy)

Viz indikační skica stabilního katastru (1839)

Provoz na první české železniční trati Praha - Kolín - Česká Třebová - Olomouc byl zahájen 20. 8. 1845. Tehdy v 6 hodin vyjel vlak z Olomouce, na první pardubické vlakové nádraží první vlak dorazil v 11.30 hod. (viz parpedie.cz).

Tuto budovu (č. p. 205) navrhl železniční architekt Anton Jünglich (1798-1885).

Pardubice, první vlakové nádraží 1845

Autor: Brantl Carl (kreslíř); Medau C. W. (nakladatel). Datace: 1845. Inventární číslo: UO1587. Grafický list - dvojice pohledů (vlak na mostu přes Chrudimku z jihu, výpravní budova a nástupištní hala z jihovýchodu). Druhotně adjustováno na podložce A4. Z pozůstalosti Zdeňka Bičíka. Dílo je ze sbírky příspěvkové organizace Východočeské muzeum v Pardubicích (ve vlastnictví Pardubického kraje).

Protože kapacita tohoto nádraží nestačila, v rámci budování nové železniční trati Pardubice - Liberec (1855-1859) bylo v jeho sousedství postaveno druhé nádraží (č. p. 206), které bylo v letech 1905-1907 modernizováno a rozšířeno o budovu č. p. 2801 včetně přestavěného objektu prvního nádraží č. p. 205 (viz celková situace nádraží na leteckém snímku z roku 1937), a následně nahrazeno současným (třetím) nádražím (č. p. 217), jež je v provozu od 1. 5. 1958.

Finální projekt modernizace druhého nádraží připravil Franz Uhl, mimo jiné autor brněnského hlavního nádraží (1899-1904). Měl zvýšit kapacitu odbavovaných cestujících i nákladu a rozšířit služební zázemí. Všechny tři propojené budovy (prvního nádraží č. p. 205 a druhého č. p. 206 s propojujícím č. p. 2801) dostaly reprezentativní historizující styl (více viz Matěj Bekera, Jan Ivanega a Veronika Schebelová: Cesta k modernímu městu Pardubice 1882-1945. Vydalo VČM Pardubice 2024, s. 74-78).

Pardubice, druhé nádraží č. 205, 2801 a 206


V roce 1911: majitel domu v Nádražní ulici C. k. rak. st. dráha (viz Adresář města Pardubic spolu s průvodcem po městě a okolí, průvodce napsal František Karel Potěšil - učitel při škole obecné, vydal knihkupec Jan Liebich, Pardubice 1911, s. 251).

Sčítání lidu 15. 2. 1921: majitel domu (na Nádražní třídě) Čs. státní dráhy, dům je neobydlen a slouží jako "personální kuchyně"

Zdroj: Státní okresní archiv Pardubice; Okresní úřad Pardubice, (1793) 1850 - 1945 (1953) (NAD 1); ukl. j. 24; Pardubice: Zelené Předměstí čp. 201-270

Další informace z encyklopedie

Seznam archiválií (0):

Tento štítek neobsahuje žádné veřejné archiválie.

Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
1 PRAHA
2 STŘEDNÍ ČECHY - ZÁPAD
3 STŘEDNÍ ČECHY-JIHOVÝCHOD
4 STŘEDNÍ ČECHY - SV - POLABÍ
5 JIŽNÍ ČECHY
6 ŠUMAVA - VÝCHOD
7 CHODSKO
8 PLZEŇSKO
9 TACHOVSKO - STŘÍBRSKO
10 ZÁPADOČESKÝ LÁZEŇSKÝ TR
11 KRUŠNÉ HORY - ZÁPAD
12 KRUŠNÉ HORY
13 ČESKÉ STŘEDOHOŘÍ-ŽATECKO
14 DĚČÍNSKO A LUŽICKÉ HORY
15 MÁCHŮV KRAJ
16 LUŽICKÉ HORY A JEŠTĚD
17 FRÝDLANTSKO
18 JIZERSKÉ HORY
19 ČESKÝ RÁJ
20 KRKONOŠE - ZÁPAD
21 KRKONOŠE - STŘED
22 KRKONOŠE - VÝCHOD
23 PODZVIČÍNSKO
24 KLADSKÉ POMEZÍ
25 HRADECKO
26 ORLICKÉ HORY A PODORLICKO
27 PARDUBICKO
28 CHRUDIMSKO - HLINECKO
29 SVITAVSKO
30 VYSOČINA
31 MORAVSKÝ KRAS A OKOLÍ
32 BRNO A OKOLÍ
33 PODYJÍ
34 LEDNICKO - VALTICKÝ AREÁL
35 SLOVÁCKO
36 STŘEDNÍ MORAVA - HANÁ
37 ZLÍNSKO
38 BESKYDY A VALAŠSKO
39 OBLAST OSTRAVSKO
40 OBLAST POODŘÍ
41 OPAVSKÉ SLEZSKO
42 TĚŠÍNSKÉ SLEZSKO
43 OBLAST JESENÍKY